Open topic with navigation
Verkoopfacturen - vooruitbetalen
Meer over verkoopfacturen ...
In
de praktijk komt het steeds vaker voor dat verkooporders pas geleverd
mogen worden nadat de klant betaald heeft. De kredietwaardigheid van de
klant kan de oorzaak zijn, maar in de praktijk wordt dit mechanisme ook
regelmatig toegepast bij de eerste levering aan een nieuwe klant.
Verkoop via
internet is een ander sprekend voorbeeld waar veelvuldig gebruik wordt
gemaakt van vooruitbetalingen. U bereikt een veel groter deel van de markt
en krijgt ook vaker bestellingen van nieuwe klanten. Dit kunnen zo wel
bedrijven als particulieren zijn.
Het vooruitbetalen
van verkooporder is volledig geïntegreerd met de hoofdprocessen 'Verkoop
uit voorraad', 'Verkoop
via ordergerichte inkoop' en 'Verkoop
via ordergerichte productie'.
Uitgangspunten
Bij het vooruitbetalen
van verkooporders hanteren we de onderstaande uitgangspunten:
- De
afhandeling is alleen mogelijk bij verkooporders met een ordersoort
van het type 'Standaard order' en de orderbevestiging moet van toepassing
zijn bij de ordersoort. Indien u geen gebruik maakt van orderpicking
moet ook de pakbon van toepassing zijn bij de ordersoort.
- Een
verkooporder wordt alleen afgehandeld als een vooruitbetaling bij een
betalingsconditie
met de factureringswijze 'Vooruitbetalen'.
- Vooruitbetalen
in combinatie met verzamelfacturering is niet mogelijk.
Toelichting functionaliteit
Het vooruitbetalen
van verkooporders voegt de onderstaande extra functionaliteit toe aan
de eerder genoemde hoofdprocessen.
- Bij het vastleggen van een nieuwe verkooporder
genereert Prodin automatisch een blokkering.
Het is nu niet meer mogelijk om de pakbon te genereren zodat het magazijn
niet 'per ongeluk' de producten uitlevert.
- Prodin genereert een blokkering met de onderstaande
specificatie:
- Soort is 'Altijd blokkeren'.
- Handeling is afhankelijk van de instelling in de constanten. In de praktijk wordt meestal het genereren van de picklist (handeling 313) of het genereren van de verzenddocumenten geblokkeerd (handeling 316).
- Meldingstekst is 'Vooruitbetaling nog niet
ontvangen.'
- Houdt u er rekening mee dat de producten in de
voorraad gereserveerd worden en dat er geen blokkering is voor het ordergericht
bestellen van de producten via inkoop of productie.
- Bij het wijzigen van de betalingsconditie van
een bestaande verkooporder naar een vooruitbetaling genereert Prodin ook
automatisch de blokkering. Bij het wijzigen naar een niet-vooruitbetaling
verwijdert Prodin niet automatisch de blokkering, maar kunt u dit zelf
direct vanuit de verkooporder doen.
- Op de orderbevestiging naar de klant komt een
duidelijke vermelding dat vooruit betaald moet worden onder vermelding
van het verkoopordernummer. Prodin genereert geen factuur hiervoor, omdat
u formeel gezien nog geen vordering op de klant heeft. Bovendien heeft
u geen administratieve rompslomp indien de betaling niet ontvangen wordt.
U verwijdert gewoonweg de verkooporder.
- De ontvangen betaling boekt u als een vooruitbetaling
in het betreffende dagboek
(kas, bank, giro). U geeft hier tevens aan voor welke verkooporder de
betaling bestemd is. U kunt hier direct alle blokkeringen op de verkooporder
opheffen zodat de producten geleverd kunnen worden. Let u op de volgende
aandachtspunten:
- U verwijdert hier alle blokkeringen op de verkooporder.
Dus niet alleen de blokkering die gegenereerd is bij de order-entry, maar
ook alle eventueel later aangebrachte blokkeringen.
- U heeft uiteraard ook de mogelijkheid om handmatig
de gegenereerde blokkering op de order te verwijderen (bv. direct vanuit
de verkooporder). U kunt nu toch de verkooporder uitleveren zonder dat
deze betaald is. Door middel van authorisatie kunt u voorkomen dat iedere
medewerker dit kan doen.
- Na levering van de producten genereert Prodin
de 'echte' factuur. Bij de batch verwerking "Verwerken verkoopfacturering"
koppelt Prodin de ontvangen vooruitbetaling automatisch aan deze factuur.
- Indien beide bedragen overeenkomen wordt de factuur
als volledig betaald beschouwd.
- Indien de dagboekmutatie van de vooruitbetaling
nog niet is doorgeboekt op het moment dat u de bovenstaande batch verwerking
uitvoert, koppelt Prodin de factuur en de vooruitbetaling niet automatisch
aan elkaar. U dient dit nu handmatig uit te voeren.
Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved