Open topic with navigation
Interne leveringen
Meer over Business Processen ...
Proces Visualisatie
Procesbeschrijving
Het hoofdproces
interne leveringen heeft als uitgangspunt dat de interne leveringen via
orders plaatsvinden. De interne leveringen via magazijnoverboekingen is
onderdeel van hoofdproces magazijn.
Meer
over interne
leveringen via orders ...
Interne leveringen
zijn in principe een integratie van het Business
Proces Inkoop bij de bestellende vestiging en één van de onderstaande
Business Processen bij de leverende vestiging:
Uiteraard
zijn interne leveringen voorzien van zo veel mogelijk hulpmiddelen om
het volledige proces zo LEAN mogelijk te laten verlopen, zowel op administratief,
financieel als logistiek gebied.
Artikelen
die door de leverende vestiging zijn toegewezen, maar nog niet zijn ontvangen
door de bestellende vestiging, noemen we voorraad onderweg.
In het geval
van retournering van een interne levering voert u het Business Proces
omgekeerd uit: de bestellende vestiging wordt de verkopende vestiging
en vice versa.
Meer over
journalisering
...
Toelichting processen
De processen
voor interne inkoop- en verkooporders zijn vrijwel identiek aan de processen
voor reguliere inkoop- en verkooporders. Onderstaand vindt u de belangrijkste
verschillen tussen deze processen:
Orderbeheer
(inkoop- en verkooporder):
- De
inkoop- en verkoopprijs bepaalt Prodin op basis van de interne
verkoopprijs tussen de vestigingen (van vestiging verkooporder naar
vestiging inkooporder). Indien er geen interne verkoopprijs is vastgelegd
hanteert Prodin de reguliere verkoopprijs- en kortingsbepaling of de VVP
(afhankelijk van de instelling in de constanten).
- Bij
interne inkoop- en verkooporders zijn alleen artikel- en tekstregels toegestaan.
- Interne
verkooporders kunt u zowel handmatig vastleggen als genereren. Meer over
verwerken
interne bestellingen ...
- Van
een interne inkooporder kunt het openstaande aantal niet (volledig) annuleren
indien er artikelen onderweg zijn.
Orderpicking
en expeditie:
- Het
is niet mogelijk om meer toe te wijzen dan op de interne inkooporder is
besteld. Indien de bestellende vestiging dus een deel van de inkooporder
annuleert, is het niet meer mogelijk om het orgineel bestelde aantal te
leveren.
Magazijnontvangst
- De
magazijnontvangst
is vrijwel identiek aan de ontvangst van reguliere inkooporders. Het enige
verschil is dat u maximaal het aantal kunt ontvangen dat onderweg is.
Facturering
- Bij
het verwerken van de verkoopfacturen genereert Prodin automatisch inkoopfacturen
voor de bestellende vestiging. Prodin neemt de gegevens één op één over
van de verkoopfactuur:
- Het
inkoopfactuurnummer bepaalt Prodin op basis van automatische nummering.
- De
referentie van de leverancier is het verkoopfactuurnummer.
- Prodin
boekt per factuurregel het betreffende bedrag op de rekening 'Te controleren
facturen' zodat verdere afhandeling via de inkoopfactuurcontrole plaats
vindt.
Inkoopfacturen
- Prodin
genereert de inkoopfacturen voor de bestellende vestigingen die u direct
kunt doorboeken.
- De
interne inkoopfacturen worden op een identieke manier meegenomen in de
betaaladviezen als reguliere inkoopfacturen.
Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved