Grondslag dienstverlening

Meer over verkoop met dienstverlening ...

 

In de praktijk kunt u dienstverlening uitvoeren op basis van een bedrag of op basis van een tarief. Sprekende praktijkvoorbeelden zijn het installeren van een toegangssysteem voor € 5.000 (bedrag), het slijpen van vijf boortjes met een prijs van € 100 per stuk (tarief) of het verzorgen van een training voor 3 personen met een prijs van € 650 per persoon (tarief).

 

De grondslag van dienstverlening legt u vast in de stamgegevens van de betreffende dienstverlening. In de offerte en verkooporder neemt Prodin deze automatisch over.

 

Bij de grondslag 'Bedrag' heeft u de mogelijkheid om voor een vaste vooraf afgesproken prijs (fixed-price) te kiezen of juist voor een richtprijs waarbij de facturering op basis van werkelijke uren en materialen plaatsvindt (nacalculatie). Meer ...

 

Het uitgangspunt bij dienstverlening op basis van een tarief is dat het afgesproken tarief vast is, maar het aantal variabel. In het bovenstaande voorbeeld van een training betekent dit dat de prijs per persoon vast € 650 is, maar dat de facturering plaatsvindt op basis van het werkelijk aantal personen dat de training heeft gevolgd (dus € 1.950 voor 3 personen). Spreekt u met de klant af dat er eventueel een vierde persoon 'gratis' mee mag naar de training, dan heeft u dus geen tarief, maar een fixed-price bedrag afgesproken.

 

Bij het klaarzetten van de service-order voor facturering geeft u bij dienstverlening op basis van een tarief het aantal aan dat uw wilt factureren. Dit betekent dat u meerdere (deel)facturen voor één verkooporderregel kunt krijgen. Een mooi praktijkvoorbeeld is weer de training voor drie personen. Op de trainingsdag komen er slechts twee personen opdagen, omdat de derde persoon bijvoorbeeld ziek is. Aan het eind van de trainingsdag geeft u aan dat de training voor twee personen gefactureerd kan worden (= klaarzetten voor facturering). De training voor de derde persoon factureert u pas nadat hij/zij de training gevolgd heeft. Uiteraard is het ook mogelijk dat de derde persoon de training helemaal niet meer volgt. U annuleert dit dan in de betreffende verkooporderregel. De service-order kunt u afhandelen zodra er geen 'restant' meer is op de verkooporderregel.

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved