Servicemeldingen - facturering

Meer over servicemeldingen ...

 

Prodin biedt u de mogelijkheid om servicemeldingen als volgt te factureren:

  1. Via een aparte kiescode waarin Prodin alle servicemeldingen presenteert die gefactureerd kunnen worden. Meer ...
  2. Direct vanuit een gekoppelde service-order. Houdt u er rekening mee dat u alleen de betreffende service-order factureert en dus niet eventueel andere aan de melding gekoppelde service-orders. In de serviceconstanten stelt u in of deze variant is toegestaan.
  3. Bij een reparatie heeft u de mogelijkheid om direct vanuit de melding te factureren. Bij een RMA heeft u bovendien de mogelijkheid om vanuit de RMA in één keer alle gekoppelde reparaties te factureren.

 

Voor het factureren van een servicemelding genereert Prodin automatisch een verkooporder. In de serviceconstanten stelt u de ordersoort van de betreffende verkooporder in. U heeft de mogelijkheid om voor storingen en reparaties een afwijkende ordersoort te hanteren. Dit biedt u de mogelijkheid om eenvoudig afwijkende factuurlayouts te gebruiken. De Business Documenten van Prodin gaan uit van ordersoort 21 voor zowel storingen als reparaties met een identieke factuurlayout.

 

Factureringsvarianten

Indien u meerdere service-orders in één keer factureert, verzamelt Prodin de service-orders op één op meerdere facturen afhankelijk van de gekozen factureringsvariant. Om de verschillen tussen de varianten te verduidelijken gebruiken we een voorbeeld van een garagebedrijf dat meerdere vestigingen heeft (= installatie-adressen) en één hoofdkantoor waaraan gefactureerd wordt (= factuuradres). Voor vestiging X moeten twee meldingen gefactureerd worden en voor vestiging Y één melding.

 

Factureringsvariant

Toelichting

Verzamelen per melding

Prodin verzamelt alle service-order die zijn gekoppeld aan een servicemelding op één factuur. Bij een RMA verzamelt Prodin alle meldingen die aan de betreffende RMA zijn gekoppeld op één factuur.

 

In het voorbeeld genereert u drie factureren met ieder één melding.

Verzamelen per installatie-adres

Als de voorgaande, maar nu verzamelt Prodin alle servicemeldingen van een installatie-adres op één factuur. Voorwaarde voor het verzamelen is dat zowel de klant als het factuuradres van de meldingen overeenkomt.

 

In het voorbeeld geneert u twee factureren (één voor vestiging X met twee meldingen en één voor vestiging Y met één melding).

Verzamelen per klant

Als de voorgaande, maar nu verzamelt Prodin ook alle servicemeldingen van dezelfde klant op één factuur. Voorwaarde voor het verzamelen is dat het factuurades van de meldingen overeenkomt.

 

In het voorbeeld genereert u één factuur met drie meldingen.

 

De onderstaande zaken betreffende de facturering van servicemeldingen stelt u in de serviceconstanten in:

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved