Open topic with navigation
U bent hier:Functionele beschrijvingen > Service en onderhoud > Service-orders en calculaties > Voorrijkosten, reistijd en kilometers
Voorrijkosten, reistijd en kilometers
Reistijden zijn een essentieel onderdeel van de urenbesteding van medewerkers.
In de praktijk berekenen bedrijven de reistijd van medewerkers op twee
manieren aan de klanten door:
- Vaste voorrijkosten
- Reistijd en kilometers
Uiteraard heeft u ook de mogelijkheid om de reistijd niet in rekening
te brengen door simpelweg beide varianten niet te activeren.
Vaste voorrijkosten
Voor het berekenen van voorrijkosten hanteert Prodin de onderstaande
uitgangspunten:
- U berekent de voorrijkosten per bezoek (dus ongeacht
het aantal personen) of per persoon per bezoek.
- Voor de voorrijkosten maakt u gebruik van één algemeen geldend basistarief (vastgelegd in de serviceconstanten). Daarnaast heeft u de mogelijkheid om specifieke afspraken te maken over de voorrijkosten bij meldingen, onderhoud en verkooporders. In de onderstaande tabel is weergegeven waar u deze afspraken kunt vastleggen en waar Prodin deze gebruikt. In de kolom 'Hiërarchie' is aangegeven in welke volgorde Prodin de afspraken toepast (dus bij een melding gaat een afspraak op contractnivo voor een afspraak met de relatie). Aandachtspunten:
- Een afspraak op contractnivo wordt bij een melding alleen toegepast indien het betreffende service-objecten op de melddatum is opgenomen in een servicecontract (op basis van de ingangs- en einddatum van de contractregel).
0 |
Servicecalculatie |
X |
|
|
1 |
Servicecontract
|
X |
X |
|
Verkooporder |
|
|
X |
2 |
Relatie (commerciële afspraken) |
X |
X |
X |
3 |
Serviceconstanten |
X |
X |
X |
- Prodin biedt u de mogelijkheid om voorrijkosten
niet te berekenen indien een minimum aantal uren op één dag op locatie
bij de klant wordt besteed. In de praktijk wordt dit gebruikt bij zakelijke
dienstverlening om de klant te stimuleren volledige dagen medewerkers
in te huren om de efficiency van de medewerkers verder te verhogen. Voor
dit minimum aantal uur geldt dezelfde structuur als voor het tarief.
- Prodin biedt u de mogelijkheid om eventuele overwerktoeslagen ook over de voorrijkosten te
berekenen. Indien een medewerker op één dag meerdere registraties heeft
gemaakt (die ten grondslag liggen aan de voorrijkosten), hanteert Prodin
de laagste overwerktoeslag (of geen toeslag) voor de voorrijkosten.
De medewerker geeft bij de urenregistratie aan of de werkzaamheden op
locatie bij de klant zijn uitgevoerd. Bij het bevestigen en/of klaarzetten
voor facturering van de werkzaamheden bepaalt Prodin automatisch of er
voorrijkosten aan de klant moeten worden berekend en het bijbehorende
tarief. Voor deze automatische bepaling hanteert Prodin de onderstaande
uitgangspunten:
- Prodin bepaalt per dag per medewerker het aantal
op locatie bij de klant bestede uren. Indien het aantal uur minder is
dan het minimum aantal uur worden voorrijkosten berekend. Prodin voegt
dan automatisch de betreffende kostenregels en bedrag toe aan de service-order.
De verdere afhandeling is conform het registreren van de betreffende kostenregel
op de service-order.
- Prodin bepaalt de te berekenen voorrijkosten per
service-order. De urenbesteding op meerdere service-orders van één klant
wordt dus niet gecumuleerd.
- Werkzaamheden die via Mobile
Field Service zijn geregistreerd zijn automatisch op locatie bij de
klant uitgevoerd (de medewerker hoeft dit niet in de MFS applicatie te
registreren).
- Werkzaamheden die zijn geregistreerd via het werkplaatsschem
zijn automatisch niet op locatie bij de klant uitgevoerd (de medewerker
hoeft dit niet te registreren in het scherm).
- In de praktijk komt het voor dat u in een bepaalde
situatie wilt afwijken van de reguliere voorrijkosten voor de betreffende
klant (bijvoorbeeld wanneer een medewerker een keer terug moet naar de
klant door eigen toedoen). Via de uitgebreide
registratie geeft u dit bij de betreffende registratie(s) aan. Voor
de berekening van voorrijkosten behandelt Prodin deze registratie op dezelfde
manier als werkzaamheden die niet op locatie zijn uitgevoerd.
In de constanten
legt u de berekenwijze, het algemeen geldende tarief, het minimum aantal
uur en de kostencode waarmee u de voorrijkosten factureert vast. In de
verkooporder, servicecontract en de commerciële afspraken per klant kunt
u een afspraak vastleggen betreffende het tarief en het minimum aantal
uur.
Reistijd en kilometers
Voor de reistijd
definieert u een uurcode
en deze boekt u op dezelfde manier als reguliere uren. Tijdens de urenregistratie
geeft u aan of de reistijd aan de klant doorberekend moet worden. Het
tarief voor de reisuren is conform de prijsbepaling
urenbesteding.
Bij het registreren
van reistijd kunt u direct de kilometers registreren. De kilometers worden
alleen aan de klant doorberekend indien de reistijd aan de klant wordt
doorberekend. Uitgangspunt van Prodin is dat u één algemeen geldend kilometertarief
hanteert.
In de constanten
legt u vast welke uurcode u gebruikt voor het boeken van reistijd, het
algemeen geldende kilometertarief en tevens de kostencode waarmee u de
kilometers factureert. Deze kostencode moet als grondslag 'tarief' hebben.
Uitgangspunt van Prodin is dat de kosteneenheid 'kilometers' is. Op de
factuur komt het aantal kilometers maal het kilometertarief.
In de urenregistratie
constanten legt u vast of u eventuele overwerktoeslagen ook over de
voorrijkosten wilt berekenen.
Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved