Kiescode |
Omschrijving |
3870 |
Service-orders |
De service-order is het hart van de Prodin servicemodule. Alle servicemeldingen en servicecontracten worden uitgevoerd met behulp van een service-order. Ook bijvoorbeeld de installatie en ingebruikstelling van verkooporders voert u uit via een service-order. De service-order is de basis voor de monteursplanning, de aansturing van de servicemonteurs en de registratie van de uitgevoerde werkzaamheden.
De service-order is opgebouwd uit de onderstaande tabbladen:
Onderstaand vindt u een toelichting op de rubrieken van de service-order. In de kolom 'Onderhoudsplanning' staat de wijze waarop de rubriek gevuld wordt bij het automatisch genereren van service-orders vanuit de onderhoudsplanning.
Meer over statusafhandeling van service-orders ...
Meer over verwijdercriteria ...
Rubriek |
Toelichting |
Onderhoudsplanning |
||
Service-order |
Het ordernummer is een uniek nummer dat u aan de service-order toekent. U kunt hierbij gebruik maken van automatische nummering. |
Automatisch nummer |
||
Omschrijving |
Een korte omschrijving van de service-order. Deze kunt u prima gebruiken voor het terugzoeken van service-orders. |
Via vraagstelling. |
||
Oorsprong |
Het soort service-order geeft aan waar de service-order voor bestemd is. De rubriek bestaat uit twee delen:
De soort kunt u alleen ingeven indien u handmatig een nieuwe service-order aanmaakt.
Meer over opvragen oorspong ... |
De oorsprong is 'servicecontract' met het nummer van het servicecontract. |
||
Werkinstructie |
Uitgebreide tekst waarin u bijvoorbeeld een werkinstructie voor de servicemonteur kunt vastleggen. |
- |
||
Werkbon |
Hiermee geeft u aan of u een werkbon voor de monteur wilt genereren. Afhandeling van de werkbon vindt plaats via PCN. |
Ja
|
||
Geplande tijd |
Het aantal uur dat voor deze service-order in de monteursplanning is gereserveerd. In de groupbox 'Planning' ziet u de planningsdetails. |
- |
||
Installatie-adres |
||||
Prodin presenteert u hier het installatie-adres waar de monteur de service-order moet uitvoeren. De gegevens zijn afhankelijk van de oorsprong van de service-order:
|
||||
Klant |
||||
Prodin presenteert u hier de klant die opdracht heeft gegeven voor de service-order. De gegevens zijn afhankelijk van de oorsprong van de service-order:
|
||||
Planning |
||||
Prodin presenteert hier de monteur(s) die ingepland is (zijn) op de service-order, inclusief de datum en het tijdstip (zie ook de monteursplanning). |
In een grid presenteert Prodin de voorgecalculeerde uren voor de service-order. In de kolom 'Totaal' presenteert Prodin het totaal te factureren bedrag (indien de regel niet gefactureerd moet worden staat hier dus nul).
Rubriek |
Toelichting |
|
Vlgn |
|
|
Uren |
||
Uurcode |
De betreffende uurcode met het gecalculeerd aantal uren. |
|
Aantal uur |
||
Verkoopprijs |
Meer over prijsbepaling urenbesteding ... |
|
Korting |
||
Kilometers |
||
Factureren |
Meer over factureren werkzaamheden ... |
|
Toelichting |
Uitgebreide (interne) toelichting. |
In een grid presenteert Prodin de voorgecalculeerde materialen voor de service-order. In de kolom 'Totaal' presenteert Prodin het totaal te factureren bedrag (indien de regel niet gefactureerd moet worden staat hier dus nul). In de laatste kolom visualiseert Prodin of het artikel beschikbaar is op basis van een gesimuleerde toekenning van voorraad.
Artikelen met uitgifte 'Magazijn' worden niet door Prodin gereserveerd en in het economisch voorraadverloop opgenomen. Artikelen met uitgifte 'Inkoop' worden wel door Prodin gereserveerd en in het economisch voorraadverloop opgenomen.
Rubriek |
Toelichting |
|
Vlgn |
|
|
Artikel |
||
Artikel |
Het benodigde artikelnummer. |
|
Aantal |
Voorcalculatie van het benodigde materiaal. |
|
Verkoopprijs |
Verkoopprijs en korting van het materiaal conform de verkoopprijsbepaling. |
|
Korting |
||
Factureren |
Meer over factureren werkzaamheden ... |
|
Uitgifte |
Hiermee geeft u aan of het materiaal uit het magazijn wordt uitgegeven (bv. de servicebus van de monteur) of ordergericht ingekocht gaat worden. Standaard staat deze rubriek op 'Magazijn' behalve als het artikel een koopdeel (of koopmaak type koop) is dat bij voorkeur ordergericht ingekocht wordt.
Deze rubriek is alleen van toepassing indien ordergericht inkopen van toepassing is. Zo niet, dan gebruikt Prodin altijd uitgifte uit het magazijn. |
|
Toelichting |
Uitgebreide (interne) toelichting. |
|
Ordergerichte inkoop |
||
Datum benodigd |
Dit is de datum waarop het materiaal benodigd is. Indien de service-order reeds gepland is, vult Prodin hier automatisch de plandatum van de service-order in. Indien de service-order nog niet gepland is, berekent Prodin deze datum op basis van de levertijd van de voorkeursleverancier.
Bij het plannen van de service-order vult Prodin deze datum automatisch met de plandatum van de service-order. Indien u meerdere agenda-items voor de betreffende service-order hebt, gebruikt Prodin de vroegste datum. |
|
Inkooporder |
Hier presenteert Prodin gegevens uit de gekoppelde inkooprder. |
|
Aantal restant |
||
Geplande ontvangst |
Button |
Toelichting |
Inkooporder |
Indien u de betreffende artikelen ordergericht inkoopt, kunt u direct de betreffende inkooporder opvragen. |
In een grid presenteert Prodin de voorgecalculeerde kosten voor de service-order. In de kolom 'Totaal' presenteert Prodin het totaal te factureren bedrag (indien de regel niet gefactureerd moet worden staat hier dus nul).
Rubriek |
Toelichting |
|
Vlgn |
|
|
Kosten |
||
Kostencode |
De betreffende kostencode. |
|
Aantal |
Voorcalculatie van de benodigde kosten (alleen van toepassing bij een kostencode met grondslag 'tarief'). |
|
Verkoopprijs |
Verkoopprijs en korting van de kosten. |
|
Korting |
||
Factureren |
Meer over factureren werkzaamheden ... |
|
Toelichting |
Uitgebreide (interne) toelichting. |
Op dit tabblad krijgt u een overzicht van de gecalculeerde verkoopprijs, kostprijs en marge. Uiteraard opgesplitst naar de verschillende componenten.
De onderstaande buttons staan onderaan de grids op de tabbladen. Per button is aangegeven op welk(e) tabblad(en) deze beschikbaar is (U=Uren, M=Materiaal, K=Kosten, R=Recapitulatie).
Button |
Toelichting |
U |
M |
K |
R |
Registratie |
Hiermee start u het scenario 'Registreren werkzaamheden'. |
x |
x |
x |
x |
Voorrijkosten |
Bij het genereren van de service-order neemt Prodin automatisch de voor de klant geldende voorrijkosten over voor één medewerker. Uiteraard heeft u de mogelijkheid om hier voor deze specifieke service-order van af te wijken (zowel het tarief als het aantal medewerkers).
Meer ... |
x |
x |
x |
x |
Document |
Meer over zakelijke correspondentie ... |
x |
x |
x |
x |
Tariefafspraken |
Meer ... |
x |
|
|
|
Status |
Hiermee wijzigt u de status van de service-order. De button is alleen beschikbaar indien de status van de service-order maximaal '40' is.
Meer over statusafhandeling service-orders ... |
x |
x |
x |
x |
Bestelscherm |
Hiermee start u het ordergericht bestelscherm voor de betreffende service-order.
Meer over ordergericht inkopen voor service-orders ... |
x |
x |
|
|
A.T.P. |
Meer ... |
x |
|
|
|
Toegekende voorraad |
Meer ... |
x |
|
|
|
Uurcodes |
Met deze button beheert u de indirecte uurcodes waarop geboekt mag worden voor interne service-orders. Meer over geavanceerde urenregistratie ... |
|
|
|
X |
U kunt een service-order verwijderen indien aan de onderstaande criteria is voldaan:
Bij het verwijderen van een service-order verwijdert Prodin ook de onderstaande entiteiten (indien aanwezig):
Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved