Meer over serienummerregistratie ...
De update van de installed-base voert Prodin in maximaal twee stappen uit:
Stap 1 - Update van het service-object
Serienummer nog niet in installed-base aanwezig
Indien het geregistreerde serienummer nog niet als service-object in de installed-base aanwezig is, voegt Prodin deze automatisch toe aan de installed-base. Prodin vult de onderstaande rubrieken van het service-object, de overige rubrieken worden niet gevuld.
Rubriek |
Toelichting |
Objectnr. |
Prodin kent via automatische nummering een intern objectnummer aan het service-object toe. |
Objectsoort |
Objectsoort uit de artikelstamgegevens. |
Artikelnummer |
Het betreffende artikelnummer. |
Omschrijving |
De (interne) artikelomschrijving. |
Leverancier |
De leverancier is afhankelijk van de soort inslag:
|
Serienummer |
Het ingegeven serienummer. |
Garantietermijn |
Bij inslag via inkoop berekent Prodin de garantietermijn conform de instellingen bij de objectsoort (op basis van de inslagdatum). |
Inkooporder |
Bij inslag via inkoop legt Prodin hier de betreffende inkooporder en volgnummer vast. |
Indien het betreffende serienummer reeds als service-object in de installed-base is opgenomen, slaat Prodin deze stap uiteraard over.
Daadwerkelijke update van het service-object
De update van het service-object (= het geregistreerde serienummer) betreft de klant, het installatie-adres en de laatste transactie. Deze wijze waarop Prodin de update uitvoert, is afhankelijk van de uitgevoerde transactie.
Uitgevoerde transactie |
Toelichting |
|||||||||||||||
Registratie op verkooporder |
Prodin vult het installatie-adres op basis van het afleveradres van de verkooporder. De klant is de klant uit de verkooporder. Meer over bepaling installatie-adres ...
Prodin maakt zowel het installatie-adres als de klant leeg in de onderstaande situaties:
Meer over registratie op verkooporders ... |
|||||||||||||||
Registratie op service-order |
Prodin bepaalt het installatie-adres en klant afhankelijk van de oorsprong van de service-order:
Servicemeldingen (reparaties) De afhandeling van reparaties is afwijkend ten opzichte van de bovenstaand beschreven storingen. Meer over reparaties ...
Bij de ontvangst van een defect artikel van de klant maakt Prodin zowel het installatie-adres als de klant leeg. Bij het versturen naar de klant, vult Prodin zowel het installatie-adres als de klant met de klant van de RMA.
Bij het versturen van een defect artikel naar de leverancier vult Prodin het installatie-adres met de leverancier en maakt de klant leeg. Bij het ontvangen van het retour artikel van de leverancier maakt Prodin zowel het installatie-adres als de klant leeg.
Meer over registratie op service-orders ... |
|||||||||||||||
Registratie op productie-order |
Bij zowel de magazijnuitgifte als het gereedmelden maakt Prodin het installatie-adres en de klant leeg.
Indien u geen gebruik maakt van geavanceerde orderpicking en een productie-order gereedmeld met bestemming 'Verkoop', dan voert Prodin aansluitend een registratie op de verkooporder uit.
Meer over registratie op productie-orders ... |
Stap 2 - Update van de configuratie
Het updaten van de configuratie betekent concreet het in gebruik of uit gebruik nemen van het geregistreerde serienummer in de configuratie van een service-object. Het betreffende service-object is afhankelijk van de uitgevoerde transactie. Indien een geregistreerd serienummer nog geen onderdeel is van de betreffende configuratie, voegt Prodin deze automatisch toe aan de configuratie (zonder een datum in gebruik en datum uit gebruik in te vullen).
Uitgevoerde transactie |
Toelichting |
Registratie op verkooporder |
Het updaten van de configuratie is uitsluitend van toepassing bij verkoopsets waarbij voor zowel de verkoopset zelf als minimaal één van de onderdelen serienummerregistratie van toepassing is. De datum in gebruik is de registratiedatum van de uitgifte.
Bij correctie van de registratie (het betreffende service-object wordt toch niet uitgegeven op de verkooporder) verwijdert Prodin de onderdelen weer uit de configuratie.
Meer over registratie op verkooporders ... |
Registratie op service-order |
De wijze waarop Prodin de configuratie update is afhankelijk van de oorsprong van de service-order. De datum in gebruik is de registratiedatum van de uitgifte. Bij een retourname vult Prodin de datum uit gebruik met de registratiedatum (in plaats van de datum in gebruik).
De update van de installed-base en configuratie vindt niet direct plaats bij de registratie. Correctie van een registratie is daarom niet van invloed op de configuratie.
Servicemeldingen (storingen) Prodin update de configuratie van het service-object dat u heeft vastgelegd in de servicemelding.
Servicemeldingen (reparaties) Prodin update alle configuraties waarin het defecte artikel in gebruik is. Het defecte artikel gaat uit gebruik en het retour artikel in gebruik.
Servicecontracten Het uitvoeren van onderhoud vindt plaats op een contract (en niet op een contractregel waar de service-objecten zijn vermeld). Om te voorkomen dat u bij iedere registratie van een serienummer moet aangeven voor welk service-object deze gebruikt is, vindt de update uitsluitend plaats indien een vervangen serienummer is ingegeven. Prodin bepaalt in welke configuratie dit serienummer in gebruik is en update de betreffende configuratie.
Verkooporder Prodin update de configuratie van het service-object dat u heeft vastgelegd in de verkooporder (bij de betreffende orderregel dienstverlening).
Intern Conform servicecontracten vindt de update alleen plaats indien een vervangen serienummer is ingegeven.
Meer over registratie op service-orders ... |
Registratie op productie-order |
Het updaten van de configuratie vindt plaats tijdens het administratief gereedmelden van de productie-order. De datum in gebruik van de onderdelen is de datum van het administratief gereedmelden.
Meer over registratie op productie-orders ... |
Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved