Soorten transacties met serienummers

Meer over serienummerregistratie ...

 

Binnen de serienummerregistratie onderscheidt Prodin de onderstaande drie soorten transacties met ieder een eigen specfieke afhandeling:

 

Inslag van serienummers

Onder inslag van serienummers verstaat Prodin alle transacties waarbij een nieuw service-object aan de installed-base wordt toegevoegd. In bepaalde situaties is het mogelijk dat het service-object reeds in de installed-base aanwezig is zodat Prodin een update van het betreffende service-object uitvoert.

 

Inslag van serienummers betreft de onderstaande transacties:

 

Na ingave van het serienummer voert Prodin de onderstaande controles uit:

 

Nr.

Toelichting

1

Is het serienummer minimaal bij één service-object in de installed-base vastgelegd?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer akkoord en genereert Prodin een nieuw service-object in de installed-base.

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

2

Is bij één van deze service-objecten hetzelfde artikelnummer vastgelegd als bij de registratie?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer akkoord en genereert Prodin een nieuw service-object in de installed-base.

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

3

Betreft het een registratie voor een servicemelding?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Dit serienummer is reeds opgenomen in de installed-base.".

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

4

Is bij het betreffende service-object een installatie-adres vastgelegd?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer akkoord en update Prodin het betreffende service-object in de installed-base.

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

5

Komt het installatie-adres van het betreffende service-object overeen met het installatie-adres van de servicemelding?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Bij dit serienummer is het onderstaande installatie-adres vastgelegd: ...".

Zo ja, dan is het ingegeven serienummer akkoord en update Prodin het betreffende service-object in de installed-base.

 

Meer over update van de installed-base ...

 

Uitslag van serienummers

Onder uitslag van serienummers verstaat Prodin alle transacties waarbij een serienummer wordt uitgegeven op een order. Prodin update het bestaande service-object.

 

Uitslag van serienummer betreft de onderstaande transacties:

 

Na ingave van het serienummer voert Prodin de onderstaande controles uit:

 

Nr.

Toelichting

1

Is het serienummer minimaal bij één service-object in de installed-base vastgelegd?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Dit serienummer is niet opgenomen in de installed-base."

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

2

Is bij één van deze service-objecten hetzelfde artikelnummer vastgelegd als bij de registratie?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Dit serienummer is niet opgenomen in de installed-base."

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

3

Is bij het betreffende service-object een installatie-adres vastgelegd?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer akkoord en update Prodin het betreffende service-object in de installed-base.

Zo ja, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Bij dit serienummer is het onderstaande installatie-adres vastgelegd: ...".

 

Meer over update van de installed-base ...

 

 

Registratie servicemeldingen

Bij de registratie van servicemeldingen geeft u aan op welk service-object de melding betrekking heeft. Het betreft hier de ingave van het service-object op het eerste tabblad. De controles op de serienummers op het vervolg tabblad zijn conform de inslag en uitslag van serienummers.

 

Na ingave van het serienummer voert Prodin de onderstaande controles uit:

 

Nr.

Toelichting

1

Is het serienummer minimaal bij één service-object in de installed-base vastgelegd?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Dit serienummer is niet opgenomen in de installed-base."

Zo ja, ga verder met de volgende controle.

2

Is bij minimaal één van deze service-objecten hetzelfde installatie-adres als bij de melding vastgelegd?

 

Zo nee, dan is het ingegeven serienummer niet akkoord. Melding "Dit serienummer is niet opgenomen in de installed-base."

Zo ja, dan selecteert Prodin het eerste service-object dat hieraan voldoet (uitgangspunt is dat er niet meerdere dezelfde serienummers op een installatie-adres staan).

 

 

Meer over update van de installed-base ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prodin voert de update van de installed-base in twee stappen uit:

 

Stap 1 - Update van het service-object

 

Serienummer nog niet in installed-base aanwezig

Indien het geregistreerde serienummer nog niet als service-object in de installed-base aanwezig is, voegt Prodin deze automatisch toe aan de installed-base. Prodin vult de onderstaande rubrieken van het service-object, de overige rubrieken worden niet gevuld.

 

Rubriek

Toelichting

Objectnr.

Prodin kent via automatische nummering een intern objectnummer aan het service-object toe.

Objectsoort

Objectsoort uit de artikelstamgegevens.

Artikelnummer

Het betreffende artikelnummer.

Omschrijving

De (interne) artikelomschrijving.

Leverancier

Bij inslag via in leverancier van de inkooporder (bij inslag via inkoop)

Serienummer

 

Garantietermijn

 

Inkooporder

 

 

 

 

 

Bij opname in de installed-base kent Prodin automatisch een intern objectnummer () aan het service-object toe. Daarnaast kunt u een serienummer aan het service-object koppelen. Bij koopdelen (= artikelen die u inkoopt bij een leverancier) is dit het serienummer van de leverancier, bij maakdelen (= artikelen die u zelf samenstelt/produceert) is dit het serienummer dat u hieraan heeft toegekend (in de praktijk vaak een typeplaatje dat op het product wordt bevestigd).

 

Kenmerkend voor deze functionaliteit is:

 

 

 

 

Indien het betreffende serienummer reeds in de installed-base is opgenomen, slaat Prodin deze stap uiteraard over.

 

Daadwerkelijke update van het service-object

De update van het service-object (= het geregistreerde serienummer) betreft de klant, het installatie-adres en de laatste transactie. Deze wijze waarop Prodin de update uitvoert, is afhankelijk van de uitgevoerde transactie.

 

Uitgevoerde transactie

Toelichting

Registratie op verkooporder

Prodin vult het installatie-adres op basis van het afleveradres van de verkooporder. De klant is de klant uit de verkooporder. Meer over bepaling installatie-adres ...

 

Prodin maakt zowel het installatie-adres als de klant leeg in de onderstaande situaties:

  • De verkooporder betreft een interne klant. Meer over interne leveringen ...
  • Correctie van de registratie (het betreffende service-object wordt toch niet uitgegeven op de verkooporder).

 

Prodin vult de laatste transactie met

Meer over registratie op verkooporders ...

Registratie op service-order

Prodin bepaalt het installatie-adres en klant afhankelijk van de oorsprong van de service-order:

 

Oorsprong

Gebruikt serienummer

Vervangen serienummer

Servicecontract

Installatie-adres en klant van het servicecontract.

Prodin maakt zowel het installatie-adres als de klant leeg.

Servicemelding (storingen)

Installatie-adres en klant van de servicemelding. Bij een retourname van een serienummer maakt Prodin zowel het installatie-adres als de klant leeg.

Verkoop

Conform de registratie op een verkooporder.

Intern

Installatie-adres en klant wordt leeggemaakt.

 

Servicemeldingen (reparaties)

De afhandeling van reparaties is afwijkend ten opzichte van de bovenstaand beschreven storingen. Meer over reparaties ...

 

Bij de ontvangst van een defect artikel van de klant maakt Prodin zowel het installatie-adres als de klant leeg. Bij het versturen naar de klant, vult Prodin zowel het installatie-adres als de klant met de klant van de RMA.

 

Bij het versturen van een defect artikel naar de leverancier vult Prodin het installatie-adres met de leverancier en maakt de klant leeg. Bij het ontvangen van het retour artikel van de leverancier maakt Prodin zowel het installatie-adres als de klant leeg.

 

Meer over registratie op service-orders ...

Registratie op productie-order

Bij zowel de magazijnuitgifte als het gereedmelden maakt Prodin  het installatie-adres en de klant leeg.

 

Indien u geen gebruik maakt van geavanceerde orderpicking en een productie-order gereedmeld met bestemming 'Verkoop', dan voert Prodin aansluitend een registratie op de verkooporder uit.

 

Meer over registratie op productie-orders ...

 

Stap 2 - Update van de configuratie

Het updaten van de configuratie betekent concreet het in gebruik of uit gebruik nemen van het geregistreerde serienummer in de configuratie van een service-object. Het betreffende service-object is afhankelijk van de uitgevoerde transactie. Indien een geregistreerd serienummer nog geen onderdeel is van de betreffende configuratie, voegt Prodin deze automatisch toe aan de configuratie (zonder een datum in gebruik en datum uit gebruik in te vullen).

 

Uitgevoerde transactie

Toelichting

Registratie op verkooporder

Het updaten van de configuratie is uitsluitend van toepassing bij verkoopsets waarbij voor zowel de verkoopset zelf als minimaal één van de onderdelen serienummerregistratie van toepassing is. De datum in gebruik is de registratiedatum van de uitgifte.

 

Bij correctie van de registratie (het betreffende service-object wordt toch niet uitgegeven op de verkooporder) verwijdert Prodin de onderdelen weer uit de configuratie.

 

Meer over registratie op verkooporders ...

Registratie op service-order

De wijze waarop Prodin de configuratie update is afhankelijk van de oorsprong van de service-order. De datum in gebruik is de registratiedatum van de uitgifte. Bij een retourname vult Prodin de datum uit gebruik met de registratiedatum (in plaats van de datum in gebruik).

 

De update van de installed-base en configuratie vindt niet direct plaats bij de registratie. Correctie van een registratie is daarom niet van invloed op de configuratie.

 

Servicemeldingen (storingen)

Prodin update de configuratie van het service-object dat u heeft vastgelegd in de servicemelding.

 

Servicemeldingen (reparaties)

Prodin update alle configuraties waarin het defecte artikel in gebruik is. Het defecte artikel gaat uit gebruik en het retour artikel in gebruik.

 

Servicecontracten

Het uitvoeren van onderhoud vindt plaats op een contract (en niet op een contractregel waar de service-objecten zijn vermeld). Om te voorkomen dat u bij iedere registratie van een serienummer moet aangeven voor welk service-object deze gebruikt is, vindt de update uitsluitend plaats indien een vervangen serienummer is ingegeven. Prodin bepaalt in welke configuratie dit serienummer in gebruik is en update de betreffende configuratie.

 

Verkooporder

Prodin update de configuratie van het service-object dat u heeft vastgelegd in de verkooporder (bij de betreffende orderregel dienstverlening).

 

Intern

Conform servicecontracten vindt de update alleen plaats indien een vervangen serienummer is ingegeven.

 

Meer over registratie op service-orders ...

Registratie op productie-order

Het updaten van de configuratie vindt plaats tijdens het administratief gereedmelden van de productie-order. De datum in gebruik van de onderdelen is de datum van het administratief gereedmelden.

 

Meer over registratie op productie-orders ...

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved